♥  Välkommen till gökboet ♥

Alla inlägg under augusti 2008

Av ♥ Monica ♥ - 23 augusti 2008 22:06

Idag har vi varit i stan och köpt födelsedagspresenter till lille Emil som

 fyller 1 år på fredag.


Ikväll har vi varit ute och sett oss omkring lite nere vid Stråken och jag tog lite kort också. På hemvägen träffade vi "mosters" gubbe, han var ute och pinkade kväll med deras hund.Vi åkte sedan hem till svägerskan sen och där blev det fika och mycket prat. Vi är nyss hemkomna så nu är det sängen och en stunds läsning som gäller.


GOD NATT ALLA BLOGGARE OCH ÖVRIGA LÄSARE!

Av ♥ Monica ♥ - 22 augusti 2008 20:45

Idag består min blogg av ett par foton på mina liljor som blommar som bäst nu...... och dom doftar underbart.

Av ♥ Monica ♥ - 21 augusti 2008 20:05

När jag gick i klass 5 kom det en ny tjej till klassen. Hon och jag blev ganska snabbt goda vänner och vi började hänga ihop på rasterna.Ibland var jag med henne hemma och sov över och hon var hos mej ibland också.Det var ju alltid roligt när man fick sova över hos varann.Vi höll ihop varje dag i skolan tills vi slutade åttan.Elisabeth började som frisörlärning kombinerat med hembiträde hos en damfrisörska här i samhället. Hon hyrde även ett rum i samma fastighet som hon jobbade i. Vi umgicks ibland, men inte lika mycket som när vi gick i skolan och så småningom flyttade hon till en annan ort.Vi sågs bara en gång på marknaden här på Ekåsen innan vi hade vår klassträff 1995. På klassträffen pratade vi en hel del och vi satt även ihop i bussen när vi var på utflykten den gången. Tiden gick, men vi hade ingen kontakt med varann.Så en morgon i november 2005 tittade jag i Jönköpingsposten på jobbet och kom till dödsannonserna och fick se ett namn jag kände igen......jag visste namnet på  Elisabeths man och naturligtvis även deras efternamn. Jag läste vidare på annonsen...allt stämde, det var hennes man som hade avlidit. jag blev riktigt bestört och bestämde mej för att köpa ett kort och skicka till henne. Jag skickade det samma dag som jag läst annonsen. Dagen efter var jag bortbjuden på kvällen, men när jag kom hem sa min man att Elisabeth hade ringt och hon bad att jag skulle ringa henne när jag kom hem. Jag ringde upp henne och hon tackade så mycket för kortet och min omtanke. Hennes man hade avlidit i cancer drygt 60 år. Vi pratade en lång stund och sen bestämde vi att hon skulle komma och hälsa på och det gjorde hon bara någon vecka senare och då bestämde vi att nu ska vi hålla kontakten i fortsättningen och det löftet har vi hållt. Vi har varit hos henne en gång och hon har varit här några gånger, senast när marknaden var i början på juli. Synd bara att vi inte upptog kontakten när hennes man levde för honom träffade jag ju tyvärr aldrig..........


VI HÖRS!

Av ♥ Monica ♥ - 20 augusti 2008 16:20

Idag sätter jag in några bilder ......


Här ligger Nisse och sover gott


Vår egen lille kelgris Fritte.....16 år


Soluppgång en vårvintermorgon


Så här vacker är vår rabatt nu


Grodprinsen från partylite....dyr men vacker


Det var lite olika foton som jag har tagit under detta året. Jag tycker det är så roligt att fotografera både med digitalkameran och mobilkameran.Jag är ingen mästerfotograf, men jag försöker så gott jag kan.


NU FÅR NI HA EN MYSIG KVÄLL!

Av ♥ Monica ♥ - 19 augusti 2008 12:42

Ja, så började brevet som jag fick och det var från tre av mina forna klasskamrater. Dom undrade om det fanns intresse för en klassträff. Naturligtvis var jag intresserad. Träffen skulle bli den 20 maj och året var 1995.Jag ringde och anmälde mej och efter en tid kom det ytterligare ett brev och där stod det hur många som anmält sej. Det var endast 3 av nästan 30 personer som inte hade anmält sej.En lärare skulle komma, men vem det var stod inte i brevet.

Så blev det den 20 maj....och klockan 12:00 träffades vi på Träffpunkten här i Sandhem.Det var bara en av killarna som jag inte kände igen riktigt, annars var alla sej lika, ja alla såg ju naturligtvis äldre ut än på 50/60-talet. Det började med upprop och 12:30 intog vi en underbar lunch som bestod av så kallad exotisk planka. Vi åt och drack(inga starka drycker) och pratade. När vi ätit och var mätta fick vi i tur och ordning  berätta om våra liv och hur det gestaltat sej fram till dags dato. Mycket intressant att höra om sina klasskamraters liv och vad dom jobbade med.Läraren som var med var den magistern som vi hade i årsklasserna 5-7 och han bodde i Göteborg.Han såg ut precis som när vi hade honom som lärare, endast skägget och håret var lite grånat.Det var meningen att vi skulle göra en bussutflykt till våra gamla skolor 13:30, men vi hade så mycket att berätta om så det blev försenat, men vad gjorde det, vi hade ju hela natten på oss. Tre av oss bor kvar här, vi har varit fyra, men tyvärr är en avliden sen två år tillbaka ,och en avled för en tid sen...boende i Mölndal. Annars är klassen utspridd över landet.....Stockholm, Ludvika, Bankeryd, Nyköping, Tidaholm, Axvall och Skövde är några bosatta i. Men till slut kunde vi åka iväg och det var en av de som ordnade med träffen som körde bussen och hon var även ägare till bussbolaget vi har här så det var ju himla smidigt. Vi hade fikapaus under utflykten också och det var i en annan av arrangörerna av träffen som ordnat det i sitt föräldrahem där hennes syster bodde.När vi kom tillbaka till Träffpunkten dukades det fram olika sorters paj och bröd, allt hemgjort av de tre tjejerna....Marita,Dagmar och Marie-Anne som så fint ordnat och planerat denna träff. Efter ytterligare prat och dragspelsmusik av Lennart och sång av Dagmar och Uno blev det dags för kaffe igen och om jag inte minns fel serverades det tårta också. Jag minns inte vad vi betalade för allt detta, men en dryg hundralapp var det nog. 00:30 skjutsade en av mina "gamla" klasskamrater hem mej för då tyckte vi att det var dags att avsluta.Många kort togs det denna dag som jag kan ta fram och titta på och minnas denna underbara vårlördag.


Ja, mina bloggvänner och övriga läsare.....så här lyckad kan en klassträff bli och jag levde minst 2 veckor på den dagen!

Av ♥ Monica ♥ - 18 augusti 2008 20:12

Nu ska jag berätta hur jag firade juldagen 1960.....

Ur min dagbok.


Jag gick upp halv sex, sen gick vi till julottan. Vi kom hem därifrån klockan kvart i nio.Det var töväder. Då drack vi kaffe och åt smörgås. Sen gick jag upp till Gunvor klockan elva.Hon hade fått örhängen, halsband,strumpor,grammofonskivan "itsy bitsy" med Lill-Babs bland annat i julklapp.Sen följde Gunvor med mej hem en stund. Då satt vi i storarummet och pratade.Sen spelade vi grammofon.När jag skulle äta gick Gunvor hem.Vi åt till middag: kyckling och potatis, och till efterrätt jordgubbar och grädde. Klockan halv två var det på fryspunkten 0grader alltså. När vi hade ätit satte jag mej och läste. Klockan fyra satte jag på tv:n. Det var en tjeckisk barnfilm som hette "Mikaels jul". Den varade till tio i fem.Klockan fem var det en engelsk långfilm som hette "Elefant boy". Den var jättebra, den handlade om en pojke och hans bästa vän....det var en elefant.Den slutade tio i sex. Då stängde vi av tv:n för det var inget bra program då.Sen gick jag ,mamma och pappa ut och gick. När vi kom hem lagade mamma kvällsmat. Sen såg vi på tv igen, det var "söndagsbilagan" med Jan Gabrielsson, Ulla-Bella och Sven-Erik Persson. Det var bra. Sen sjöng jag och mamma till ackompangemang av gitarr. När vi hade sjungit färdigt tog pappa ett kort på oss. Sen satt vi och pratade en stund. Vi lade oss klockan tio.


Jag skrev ganska så detaljerat i mina dagböcker och jag har suttit en stund och bläddrat ,läst och skrattat.....hoppas att ni tyckte att det var  lite kul att få ta del av min juldag 1960.


VI HÖRS!

Av ♥ Monica ♥ - 17 augusti 2008 20:58


I eftermiddag har Göran och hans syster varit i skogen och plockat kantareller.....jag och mamma har kollat på en dvd-film med Sven-Ingvars live på Rondo. Jag köpte filmen för ett tag sen men har inte tittat förrän idag. Den är mycket bra,och är ju den musiken som jag gillar.

Nu har vi stekt kantarellerna och ätit några goda mackor med svampen. Det har kommit lite regn även idag, men hoppas att det håller upp i morgon förmiddag så jag kan klippa gräset hos mamma när jag kommer från jobbet.


Ett litet citat: Den som inte tycker om katter har säkert varit en mus i sitt tidigare liv!


GOD NATT!


Av ♥ Monica ♥ - 16 augusti 2008 18:01

Den 31 juli åkte vi till Falkenberg för att besöka Vallarnas friluftsteater och se "Solsting och sne´språng. Vi skulle ligga över natt så vi hade bokat ett bed å breakfest utanför Torup som hette Lilla Toften....ett mycket trevligt ställe och en trevlig värdinna.

                                                  
                                                  
            


Lilla Toften


Vi blev bjudna på kaffe vid uteplatsen , det ingick inte i priset, men hon tyckte väl att vi var ett trevligt gäng . Vid femtiden begav vi oss in till Falkenberg och parkerade vid Vallarna. Sen gick vi till en restaurang och åt en god middag. Som vanligt spatserade vi bort till en bro bortanför teatern och när vi gick dit mötte vi Stefan Gerhardsson på cykel, han var på väg till teatern och kvällens föreställning......han hejade glatt på oss, inga divaliteter där inte.


Ett vackert promenadstråk utmed Ätran till Vallarnas friluftsteater


Föreställningen började klockan 19:30, men vi intog våra platser på rad 4 vid 19:10 ungefär. Jag inhandlade mej en loka och en liten minipåse med chips som jag mumsade på innan föreställningen började.


Här är Dag-Otto på besök med dagens post


Det var tjugo minuters paus och då var jag och köpte mej lite popcorn, så den kvällen blev det lite sånt som jag inte brukar äta i vanliga fall, men när det är semester får man strunta i kalorierna ibland. När vi kom tillbaka till Lilla Toften hade vår trevliga värdinna tänt en massa värmeljus vid uteplatsen och hon satt och väntade på oss och undrade om vi hade haft en trevlig kväll. Vi satte oss och pratade ute en stund innan vi gick upp till våra rum och la oss. Hon frågade oss när vi kom på eftermiddagen vad vi ville ha till frukost och hur dags vi ville äta. Vi talade om vad vi ville ha och så bestämde vi att vi skulle komma ner och äta klockan nio. Hon hade dukat i köket....kokta ägg, olika pålägg, både knäckebröd och olika sorters mjukt bröd, tomater, gurka, yughurt, mjölk, marmelad, kaffe och te......jag har säkert glömt något. Vi tog vår frukost och gick ut och satte oss och åt....och njöt av den fina omgivningen.Vi tackade för god frukost och gick upp till rummen och packade ihop våra saker och sen tackade vi för en trevlig vistelse och vi var välkomna tillbaka.Allt som allt kostade detta 1300:- för 5 personer......


Nu har ni fått ta del av denna lilla trippen...hoppas ni tyckte det var trevligt!


HA EN MYSIG LÖRDAGSKVÄLL!

Presentation

Jag frågar.....du svarar

Har du varit på semester nu i sommar
 Ja
 Nej

Mina bloggvänner

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Du frågar...jag svarar

6 besvarade frågor

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Översätt bloggen

Sök i bloggen

Hur mycket är klockan?


Ovido - Quiz & Flashcards