♥  Välkommen till gökboet ♥

Direktlänk till inlägg 17 september 2009

Kalle Jularbos dragspel

Av ♥ Monica ♥ - 17 september 2009 16:29

Det blev ingen lång promenad idag för jag mötte en bekant som bor en liten bit härifrån.....hon var ute med sina pyttesmå hundar SELMA och SIGGE. Vi stannade och pratade och då undrade hon om jag inte skulle gå med henne hem och fika. Det gjorde jag gärna för det är en person som jag tycker väldigt bra om. Annars är jag ju inte den typen av människa som sitter i stugorna och dricker kaffe om dagarna, men någon gång är det roligt att  träffa folk som man inte brukar umgås med i vanliga fall.Innan jag skulle fortsätta min lilla promenad gick vi upp på övervåningen för dom har målat och grejat där uppe så då skulle jag titta hur det såg ut.....då fick jag se dragspelet som låg på ett bord och kom ihåg när jag var med min mor och far hos K:s föräldrar  när jag var liten.....hon övertog sitt föräldrahem när båda föräldrarna hade gått bort. Eftersom jag hade kameran i fickan frågade jag om jag fick ta ett kort på dragspelet och sätta in i min blogg, och det fick jag. Nu hör det till saken att K:s pappa spelade på danser förr i tiden och han träffade KALLE JULARBO vid flera såna tillfällen och detta dragspelet hade han köpt av JULARBO....


dragspel  

Så här fint är dragspelet.......och det är gammalt


**********************************

Nu skiner solen ute, men på förmiddagen var det mulet. Morgonen var riktigt kylig med frost på bilrutorna när jag cyklade till tåget....så vädret är omväxlande denna torsdagen!


HA EN TREVLIG KVÄLL ALLA BLOGGISAR!

 
 
lillis

lillis

17 september 2009 17:27

Vilket fint dragspel.Var väl roligt att prata bort en stund och med någon som du gillar
Ha en skö kväll
Kramen

http://danslillis

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

17 september 2009 18:05

Åh, Granesso från 30-talet. Jularbo hade en Hagströms- butik då. En raritet, hoppas någon spelar på det ibland;)

http://barasaras.bloggplatsen.se

 
Cina

Cina

17 september 2009 18:37

Oj vilket vackert dragspel. Är säkert jätte fint ljud i det oxå.
Roligt med gammla saker tycker jag!
Hoppas du får en fin kväll!

Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

 
Ruth

Ruth

17 september 2009 19:13

Granesso var ett av dom första dragspel som Hagströms byggde, med företaget blev nog mest känd för sina gitarrer, till och med Elvis hade en Hagströms gitarr. Dom blev stora inom musikbranschen och kända över hela världen. Kul att få se detta dragspel.
TV snart, Idol och sedan Kändisdjungeln.
Kramen

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

bilinger

17 september 2009 22:18


HEJ GUMMAN HOPPAS DET ÄR BRA KRAM

 
medresenärskan

medresenärskan

18 september 2009 14:43

Vackert dragspel. Jag har också haft ett Hagströmdragspel. Det skänkte jag till min svåger och när han dog så slängdes det på tippen.

Jaa, det är en otäck olycka och den hade hänt strax innan vi åkte mot Jönköping för vi mötte ambulanser och så gick de in på radion och varnade bilister efter den aktuella vägen. Det hände ungefär där våran dotter med familj krockade med en älg för många år sen. Älgstråket går ju där.
Ha en bra helg

http://medresenarskan.bloggplatsen.se

 
Yvonne R

Yvonne R

18 september 2009 16:09

Så trevlig fikastund du fick!
Ett otroligt vackert dragspel! Härligt med gamla fina saker
Go fredag på dig ;O)

http://yvonne.bloggagratis.se

 
Dante

Dante

18 september 2009 19:26

Jag håller med dig -det var en tjusigt gammalt dragspel. Jag gillar gamla saker (utom gammal mat då...) :-D

http://dante.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ♥ Monica ♥ - 4 augusti 2016 17:18

Dags för en liten uppdatering här på bloggen.   Igår var vi i BASTA KVARN med BERNDT OCH CHRISTINA.....trevligt naturligtvis,men vi var omgivna av getingar och det var ju mindre trevligt. Idag har vi varit i KIVARP utanför HABO och fikat.....äv...

Av ♥ Monica ♥ - 2 augusti 2016 13:38

Halloj! Då var det tisdag och idag har vi varit i Jönköping en sväng.Vi har köpt nya persienner till sovrummet.......en viss liten kissekatt som heter SIGGE har gått illa åt dom gamla. Vi åt på RAGGMUNKEN och det blev raggmunk med fläsk och lingo...

Av ♥ Monica ♥ - 1 augusti 2016 10:17

Nu är vi hemma igen från vår semestervecka i Skåne.Vi har haft en bra vecka både vädermässigt och trevligt.Skåningarna är väldigt trevliga och tillmötesgående.Dom önskade alltid fortsatt trevlig dag när man hade handlat eller varit på restaurang,det ...

Av ♥ Monica ♥ - 22 juli 2016 10:48

Det är över tre år sen jag tog en bloggpaus och då trodde jag inte att pausen skulle bli så lång.Nu tänkte jag återuppta bloggandet,men kanske inte varje dag.Vi får se. I morgon blir det en semesterresa till Trelleborg så då blir det ett uppehåll n...

Av ♥ Monica ♥ - 16 juni 2013 20:52

   

Presentation

Jag frågar.....du svarar

Har du varit på semester nu i sommar
 Ja
 Nej

Mina bloggvänner

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Du frågar...jag svarar

6 besvarade frågor

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Översätt bloggen

Sök i bloggen

Hur mycket är klockan?


Ovido - Quiz & Flashcards